چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
محسن رضایی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، وضع فعلی تولید و اشتغال را در شأن نظام اسلامی ندانست و گفت: اقتصاد مقاومتی، نقشه راه رسیدن اقتصاد فعلی به اقتصاد آرمانی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محسن رضایی، امروز در همایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین، در سالن‌ همایش‌های شهرداری قم با اشاره به تبیین راهبردهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: خوشبختانه امروز در حوزه‌های علمیه دید خوش‌بینانه‌ای نسبت به اقتصاد مقاومتی وجود دارد و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

وی، وضعیت فعلی تولید و اشتغال را در شأن نظام اسلامی ندانست و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی نقشه راه رسیدن اقتصاد فعلی به اقتصاد آرمانی است و باید مردم و مسئولین برای رسیدن به اقتصاد آرمانی تلاش کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره معنای اقتصاد مقاومتی و تبیین مفهوم آن، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی این که بتوانیم مقابل فشارهای سیاسی و اقتصادی دوام بیاوریم و با نوسان قیمت طلا و نفت متضرر نگردیم.

رضایی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی باید پایداری داشته و به توسعه پایدار نزدیک باشد، چرا که اقتصاد مقاومتی شامل توسعه پایدار و مصونیت در برابر شوک‌های اقتصادی است.

وی، وضعیت اقتصاد امروز جامعه را بسیار آسیب‌پذیر توصیف کرد و گفت: وضعیت فعلی اقتصاد به صورت معجزه‌گونه‌ای پایدار است و از پای در نیامدن اقتصاد کشور تعجب غرب را برانگیخته است، چون اقتصاد امروز جامعه ضربه‌پذیر است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام،  درباره راهکارهای برون رفت از حالت فعلی و رسیدن به اقتصاد مقاومتی، ابراز داشت: اولین راهکار این است که اقتصاد از حالت دولتی به مردمی تبدیل شود و مردم باید با ابراز ایده و سرمایه وارد تولید شده و مولد باشند.

وی، اقتصاد اسلامی را اقتصاد مردم‌داری معرفی کرد و گفت: بهترین واژه‌ای را که می‌توان برای اقتصاد اسلامی عنوان کرد اقتصاد مردم‌داری است، چرا که در میان مردم تعامل رقابت سرمایه، رفاقت و انگیزه کافی وجود دارد و جامعه با این ابزار می‌تواند به سوی پیشرفت و تعالی حرکت کند.

رضایی، جهادی کردن اقتصاد را یکی دیگر از راهکارها برشمرد و افزود: اگر اقتصاد جهادی شود، فساد به حداقل کاهش می‌یابد و تا زمانی که اقتصاد به جهاد مبدل نشود، آبادانی در جامعه شکل نمی‌گیرد و از محاصره همه جانبه دشمن می‌توان فهمید که نیاز به اقتصاد جهادی یک ضرورت در جامعه امروز است.

وی، خروج از یک بعدی و یک پایه‌ای بودن اقتصاد کشور را راهکار دیگری معرفی کرد و گفت: اقتصاد ایران باید از یک پایه‌ای بودن خارج شود، چرا که ایران مزیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی برای منابع اقتصادی دارد که متاسفانه فعال نیستند و همین امر سبب آسیب‌پذیر بودن اقتصاد را فراهم کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اقتصاد آرمانی را اقتصاد مولد دانست و یادآور شد: یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از اقتصاد فعلی مولد شدن اقتصاد است، چرا که امروز از دولت‌مردان گرفته تا مردم عادی همگی مصرف کننده‌اند و فضای تولیدی در کشور بسیار ضعیف پایه‌گذاری شده است.

رضایی با اشاره به این که اقتصاد سنتی باید به اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل شود،  ابراز داشت: اقتصاد دانش‌بنیان یعنی دانش در کشور تولید شده و به نحو مطلوب توزیع و در بخش‌های مختلف اقتصادی از آن استفاده شود و انتظار رود علما در تبیین اقتصاد مقاومتی از منظر دین و بخش کاربردی ورود کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha